Hoppa till innehåll

Tipsteori

Det finns inga andra tipstecken än 1, X och 2.
Resultatet i en match påverkar inte resultatet i en annan match. 

Det är två påstående som är sanna och som tippare kanske man stannar vid dem, tippar en match i taget och väljer säker, halvgardering eller helgardering.
Ett sådant tipssätt är naturligtvis ok, men kan förbättras avsevärt.

Här är tre olika sätt att förbättra vinsterna.
1. Precisionsgarderingar (procentuella garderingar).
2. Kombinationer av olika tecken.
3. Spel mot folkets tips.
Alla tre kan användas enskilt eller kombineras som man vill.

Precisionsgarderingar

Varje halvgardering i standardsystem (M-system) och R-system har teckenfördelningen 50-50.
I till exempel ett 64-raders är det 32 rader med etta och lika många med kryss i varje halvgardering 1X. Det passar bra om man tror lika mycket på ettan som på krysset.
Om man tror att ettan har större chans än krysset är det bättre om ettan finns på fler rader än krysset. Det ökar vinstchansen om matchen slutar med hemmaseger.
Med procentuella garderingar kan man välja fördelningen på 1-X-2 som man vill. Jämfört med 50-50 för alla halvgarderingar och 33-33-33 för alla helgarderingar kan man vinna eller förlora på enskilda matcher. Hur det blir sammantaget på alla 13 matcher beror på hur duktig man är. Om man låter tärningen göra små ändringar från 50-50 och 33-33-33 bör det bli lika mycket till det bättre som det sämre, varken vinst eller förlust när man ser till alla 13 matcher. Som tippare är man kanske bättre än tärningen och tjänar på att själv bestämma procenten.

Med tipsprogram kan man gardera varje match som man vill och reducera systemet till ett valfritt antal rader.
Att välja procenten till garderingarna så bra som möjligt är mycket viktigt.
Exempel. Om procenten för de rätta tecknen höjs från 33 % till 35 % i 8 matcher ökar 13-chansen med 60 %. Det visar att varje procent är viktig. I praktiken blir förstås fötjänsten olika i olika matcher.
Som grund för procenten behövs en matchvärdering av god kvalitet. Matchvärderingen ska motsvara tecknens verkliga chanser. Sedan kan man justera procenten som man vill, kanske med hänsyn till folkets tips och inte minst egna idéer.
Läs om riktigt bra matchvärderingar på sidan Leffes matchvärderingar.
Läs mer om Presisionsgarderingar.

Kombinationer av olika tecken

Hur många rätt får man med en enkelrad? Om man tror att det blir 5-8 kan man spara in raderna som faller utanför intervallet. Om kravet håller blir systemet effektivare och 13-chansen ökar.
Ett annat exempel är att man väljer ut några favoriter och sätter gränser på hur många av dem som vinner.
Med tipsprogrammet kan man välja bort de kombinationer man vill. Antalet möjligheter är så många att endast tipparens fantasi sätter gränsen för vad som är möjligt.

En kombination av tecken består alltid av minst två matcher och behandlar de ingående matcherna lika. Med till exempel kravet att minst en av två favoriter ska vinna kan det vara vilken som helst av de två. En favorit kan vara stor och den andra liten. Skillnaden mellan dem fixar vi med garderingarna, precisionsgarderar varje enskild match.

Spela mot folket

Tipsprogrammet beräknar 13-chansen för varje tipsrad enligt matchvärderingen och enligt folkets procent. Smf (spela mot folket) jämför chanserna.
Med lika chanser är smf 100 %.
Om chansen enligt matchvärderingen är dubbelt så stor som enligt folket är smf 200 %
Med en övre och nedre gräns på smf utesluter vi osannolika rader från systemet. Om vi till exempel sätter gränserna 90 % och 180 % kommer inga rader utanför intervallet med till systemet. Vi klarar gränsen om matchvärderingen för den rätta raden är minst 90 % av chansen enligt folket och högst 1,8 gånger bättre. 
Hur bra är din matchvärdering jämförd med folkets? Sätt gränser på smf och öka 13-chansen.

/Kurt