Hoppa till innehåll

Exempel till Copéma Tips

Här finns några exempel på hur man kan använda programmet. Vi tar också upp sådant som är lätt att förbise.
Villkor på raderna     Utdelning     Spela mot folket     Chans     Om sannolikheter

Spela mot folket

Information om lagen, tidigare resultat med mera, kort sagt allt om fotbollen, mynnar ut i en matchvärdering. När precisionsgarderingarna är klara kan vi släppa fotbollssnacket. Då är fotbollen klar och nu återstår tipset. Hur gör man systemet? Sätten är många och vi går inte in på hur många hel- och halvgarderingar man ska ha, hur de ska väljas och liknande tankar. Istället tar vi upp att tipset är ett poolspel. Vinsterna betalas av övriga tippare och Svenska Spel förmedlar pengarna efter skäligt avdrag för sina kostnader. Det gäller att vara bättre än folkets tips!

Givetvis kan man inte vinna mycket i varje omgång utan man får se tipset på sikt. Målet är att vinna mycket i längden, vilket inte är detsamma som att sikta på 13 rätt. Det troligaste resultatet i en match är att favoriten vinner och den mest sannolika tipsraden blir då 13 favoritvinster. Men är det bästa raden att spela?  En vinst på 50 000 kr är bättre än 5 vinster på 5 000 kr. Störst vinstchans är inte samma sak som bäst vinstchans.

Bästa möjliga vinstchans fixar man med krav på Spela mot folket (smf). Det finns i menyn Övriga krav på raderna. Spela mot folket  kan användas på många sätt, precis som övriga krav i programmet. Här visar vi ett enkelt och bra sätt. Vi tar det stegvis.

  1. Hämta in garderingarna som värderingar till smf.
    Som regel överskattar folket de stora favoriterna och din värdering är förmodligen något lägre än folkets. För varje rad beräknar programmet radens chans enligt värderingen och enligt folkets procent och jämför chanserna. Om chansen är större enligt värderingen blir resultatet över 100 %.
  2. Sätt en nedre gräns för smf och tillverka rader.
    Börja med till exempel 100 % som i bilden och tillverka rader med dina garderingar och krav. Syftet är att testa fram en lämplig nedre gräns för smf. Antalet rader har ingen större betydelse. Till exempel kan man välja minsta radskillanden noll och konstruera 1 000 rader.
  3. Rätta systemet med favoritraden, 13 favoritvinster.

I programmet huvudsida finns knappen Övriga vinstchanser. Den tar fram rutan i bilden.
4. Beräkna 13-värdet för några av systemets rader.
Vinstchansvärdena beskrivs i avsnittet Chans. Spelvärda rader är de som har ett vinstvärde på mer än en krona, men än vad en rad kostar. Kolla 13-värdena för några av systemets rader. Är de tillräckligt höga? De lägsta värdena har förmodligen de rader som är närmast favoritraden. Därför rättning med den raden.

13-potten är 40 % av hela vinstpotten. En första tanke kan vara att med minst 40 öre i 13-värde blir hela vinstvärdet kring 1 krona. Det stämmer inte riktigt för när det är bra utdelning brukar 13-värdet vara mer än 40 % av hela vinstvärdet. Vad man vill ha som lägsta 13-värde är upp till var och en. I bilden är radens 13-värdet 57 öre. Om även nästa rad och några till har ett liknande värde kan man utgå från att alla rader i systemet har minst så mycket. Många tippare vill nog att lägsta 13-värdet ska vara mer än så.

För att öka 13-värdet får man höja lägsta smf-gränsen, testa sig fram till den nivå man vill ha.

Notera att även en sänkning av övre smf-gränsen ökar 13-värdet. Alla krav på raderna ökar 13-chansen, förutsatt förstås att kraven håller.

Med reducerade system kan man ha tur eller otur med reduceringen, vinstrader kan försvinna eller bli kvar. Hur bra ett system är oberoende av turen vid reduceringen mäter vi med vinstchansvärdet. M- R- och U-system innehåller vanligen rader med varierande vinstchansvärden. Att välja bort rader med för lågt vinstchansvärde är ett mycket effektivt sätt att förbättra systemen.

Alla krav som man har på systemet förbättrar vinstchansen om de håller och som vanligt får man väga risken att spricka mot förtjänsten om de håller. Att till exempel spika en favorit ökar vinstchansen om favoriten vinner och tar bort 13-chansen helt om den inte vinner. 

Krav på smf är enligt många tippare det bästa sättet att tjäna mycket mot folkets tips med liten risk. Att göra system med enbart precisionsgarderingar och krav på smf räcker långt. 

Hur mycket ökar vinstchansen med smf?

Det kan vi se i rutan som beräknar vinstchansvärdet.
Kolla värdet med och utan ”Spela mot folket” så ser vi resultatet.