Hoppa till innehåll

Tipssystemens utveckling

M-system

Klammersystem, Multiplikationssystem, Matematiska system, M-system, Enkupongsystem och nu även standardsystem. Kärt barn har många namn, heter det. Så även med Stryktipsets äldsta system. Att spela sådana system är mycket enkelt. Allt skrivs på en enda tipsrad och det är bara att multiplicera med 2 för halvgarderingar och 3 för helgarderingar. Produkten av alla multiplikationer blir systemets radantal. Med den enkelheten är det inte konstigt att de är mycket populära hos spelbutikerna och används till deras tusentals andelsbolag.

Tipsraderna i M-system är mycket lika varandra, lyckas man få 13 rätt får man även tolvor, elvor och tior. Problemet blir att det är mycket svårt att få många rätt med få garderingar och fler garderingar blir fort mycket dyrt. Varje halvgardering dubblerar priset och varje helgardering ökar priset 3-falt.

5 helgarderingar blir 243 rader. Då har man 8 matcher ogarderade. Om vi lämnar 8 stora favoriter ogarderade och räknar med 60 % vinstchans för var och en blir det 1,7 % chans till 13. Vad kan utdelningen bli när 8 stora favoriter vinner?

Istället för att alla 8 säkra ska vara favoriter kan vi chansa med annat och då sjunker 13-chansen raskt. Med 4 säkra som har 60 % chans och 4 med 30 % chans att de håller blir 13-chansen 0,1 %.

R-system

Ganska snart efter Stryktipsets start för snart 100 år sedan fanns det intresse för att spela mycket olika rader och på så sätt öka chansen till åtminstone någon vinst. Med fiffigt utvalda rader från större M-system kunde man gardera mer för samma peng och vara säker på att få åtminstone en mindre vinst om de säkra och halvgarderade var rätt tippade. Systemkonstruktörer klurade ut hur raderna ska väljas så att systemet ger åtminstone någon vinst med helst så få rader som möjligt, R-system var födda.

Tanken med R-system är att man ska köpa en liten vinst så billigt som möjligt och ha hoppet kvar till en stor vinst. Olika R-system har olika många säkra, halvgarderingar och radantal. Systemen betecknas med R följt av tre tal som står för antal helgard, halvgard och rader.

Exempel
Systemet R 10-0-153 har tio helgarderingar, ingen halvgardering och skrivs ut på 153 rader.

10 helgarderingar blir 59 049 rader. Från alla dessa rader väljer man ut 153 efter en mall (systemnyckel) som är gjord så att systemet alltid ger minst 10 rätt om de tre säkra är rätt tippade. Systemet sägs ha minimigarantin 10 rätt. Chansen till 13 rätt blir 153/59 049 = 0,26 % om de tre säkra är rätt tippade. Alla R-system har en minimigaranti och den kan vara 10, 11 eller 12 rätt.

Svenska Spel har datoriserat ett antal R-system så det är mycket enkelt att spela dem. Väljer man systemet R 10-0-153 behöver man bara ange 3 säkra och betala 153 kr. Resten sköter Svenska Spel.

Systemkonstruktören som har tagit fram mallen har haft som mål att få garantin med så få rader som möjligt. Det gäller att få vinsten så billigt som möjligt. Fokus ligger på den mindre vinsten, inte 13-chansen.

Minimigarantin ska gälla alla tecken inom ramen av garderingar och inget tecken prioriteras. I varje helgardering har 1/3 av systemets rader etta, 1/3 kryss och 1/3 tvåa. I en halvgardering är teckenfördelningen 50-50. Att inte ha fler alternativ än 33-33-33 och 50-50 för garderingar blir inte optimalt, men kräver få rader för minimigaranti. Systemkonstruktörer har ”tävlat” om att få minimigaranti med så få rader som möjligt. Den som köper vinsten billigast är bäst. Som tippare kanske man önskar att man har många rader, inte få, den dagen man är rätt ute.

Alla M- och R-system har teckenfördelningen 33-33-33 för helgarderingar och 50-50 för halvgarderingar.

Hur garderar man en match där man bedömer chanserna för 1-X-2 till 50-30-20?
Med M- och R-system har man bara valen 1, 1X och 1X2. Det är 100-0-0, 50-50-0 och 33-33-33. Att tvingas in i någon av dessa fållor blir inte optimalt.

U-system

En förbättring av R-system är att kunna prioritera vissa tecken, utgångstecken. Vill man ha en match helgarderad kanske man ändå tror mest på hemmaseger och kan då välja U-tipset 1:a. Även U-systemen har ofta en minimigaranti.

Exempel
Systemet U 5-5-176 kan spelas hos Svenska Spel. Det är bara att markera 5 helgarderingar, 5 halvgarderingar, ett U-tecken i alla 10 matcher och betala 176 kr. Resten sköter Svenska Spel. Får man in de 3 säkra är man garanterad minst 10 rätt. Om man dessutom får in 4, 5 eller 6 U-tecken har man chans till 13 rätt.

Det finns 4 638 rader med 4-6 U-rätt och systemet har 175 av dem. Det ger 13-chansen 175/4 638 = 3,8 %, om de tre säkra är rätt tippade. Systemet har även enkelraden med 10 U-tips, totalt 176 rader.

Teckenfördelningen i U 5-5-176 blir 38-31-31 för helgarderingarna och 57-43 för halvgarderingarna. Det större talet är U-tipset. Det är en fördel att kunna prioritera vissa tecken, men här får alla helgarderingar samma teckenfördelning och den kan man inte välja själv. Samma med halvgarderingarna, alla får 57-43.

Copémasystem

Med procentuella garderingar kan varje gardering väljas valfritt. Bedömer man chanserna för 1X2 till 50-30-20 kan matchen garderas med 50-30-20. Att kunna välja varje gardering precis som man vill är det viktigaste i systembygget. Det gäller att fokusera på 13-chansen. Småvinster får man automatiskt när 13-chansen är bra.

Att även små ändringar i teckenfördelningen har stor inverkan visar det här exemplet. Om procenten för alla rätta tecken ökar från 33 till 35 blir 13-chansen dubbelt så stor med samma radantal. Se detta bara som exempel på att små ändringar har stor betydelse. I praktiken är ändringar olika stora och alla är inte till det bättre.

Prickar man rätta raden med höga procent får man stor 13-chans och har man tippat dåligt kan man bli utan vinst även om rätta raden finns inom ramen. En större 13-chans ger förstås även bättre chanser till lägre vinster, om än ingen minimigaranti. Förenklat kan vi säga att den garanterade tian ersätts med tre tior varannan gång. Det viktiga är inte chansen till småvinster utan chansen till 13-rätt.

Förutom procentuella garderingar kan man ha valfria krav på raderna och reducera till ett valfritt antal rader med full koll på 13-chansen. Med Copémasystem blir man sin egen systemkonstruktör och skräddarsyr systemet till omgången.

Tips i menyn överst visar mer information om Copémasystem. På sidan finns även länkar till mer om tipset.