Hoppa till innehåll

Exempel på systemkonstruktion till andelsbolagen

Här är ett exempel från Stryktipset 4 oktober. Systemen görs på likartat sätt till varje omgång.
Spel handlar alltid om sannolikheter och en bra början är att bedöma chanserna så gott det går för alla 39 tipstecknen.

När kupongen hämtas till programmet hämtas även oddsen och folkets tips. Oddsen omräknas till sannolikheter i procent och med ett musklick överförs de till garderingarna. Det kan vara en bra början och vill man ändra några går det bra. Spelbolagen har säkert tillräckligt med fakta och datakraft för att göra bra matchvärderingar, men syftet med oddsen är inte att de ska motsvara bästa möjliga matchvärderingar. Är man duktig på matchvärderingar så förbättrar man dem naturligtvis från oddsprocenten.

Vi garderar med oddsprocenten och räknar med att de är korrekta matchvärderingar. Folkets procent kommer att ändras fram till spelstopp och det finns säkert mönster i hur de ändras. Om man vill justera för ändringar gör man det med Trend i programmet. Vi gör systemen som om folkets procent står sig till spelstopp från den senaste kuponghämtningen.

Ovan är det konstruerat några tusen rader utan andra krav än matchvärderingar. Resultatet blir att de gula visar chansen för olika utdelningar. Vi ser att folket satsar på lite lägre utdelningar än vad som motsvarar chanserna. Vi ser också hur tipsets 1 594 323 rader är fördelade på olika utdelningar. Antalet rader som i händelse av 13 ger minst 1 miljon är 1,1 miljoner. Allt under förutsättning att oddsprocenten är korrekta matchvärderingar samt att folkets procent står sig tills Svenska Spel har räknat alla inlämnade rader. Chansen att det blir miljonutdelning beräknas till 7+5+9 = 21 %.

Spela mot folket (smf) och procentprodukt (PP)

Smf beräknar 13-chansen för varje rad enligt garderingarna och enligt folkets procent samt jämför dem. Resultatet anges i procent. Lika chanser är 100 %. Om garderingsprocenten är bättre blir det över 100 %.

Folket satsar i regel mer på låga utdelningar än vad som motiveras av radernas 13-chans. Kanske har folket för få garderingar och satsar mer än nödvändigt på favoriterna. Med många favoritvinster blir utdelningen inte bara låg utan även underbetald med hänsyn till 13-chansen. Därför sätter vi en nedre gräns på smf för systemets rader. Vi riskerar 30 % med smf och behåller 70 % chans att det håller. 

PP är produkten av de 13 garderingsprocenten för varje tipsrad. Största produkten får raden med högsta procenten i varje match, raden med 13 favoritvinster. Lägsta produkten får raden med 13 tredjehandstecken. PP sorterar raderna i ordning efter 13-chansen.

Produkten blir ett mycket stort tal. Om vi väljer bort de 18 sista siffrorna i talet blir det hanterbart.

Vi sätter en lägsta gräns på PP så att vi behåller 70 % chans att det håller. Med 30 % risk att spricka skär vi i regel bort mer än 1 miljon av de från början 1 594 323 olika tipsrader.

Bilden till vänster visar 43 % chans att både smf och PP håller. Lite förenklat kan vi säga att med smf väljer vi bort lätta rader och med PP svåra. Var och en riskerar 30 % och med båda kraven återstår 43 % chans att de håller. Det finns alltså rader som både smf och PP väljer bort.

l omgången spelade bara Superbolaget. Fyra system hade tillsammans 8 900 rader. Kupongen var så svår att radantalet med smf och PP bara räckte till x13 = 1/16. 13-chansen beror på vilka procent som går in så systemet får en bästa och sämsta 13-chans. x13 är inte medelvärdet av dem utan tar även hänsyn till chansen för varje enskild rad i systemet.

Ett enkelt mått på kupongens svårighet är chansen för 13 favoritvinster. I omgången var det 1/32 000. Alla andra rader har en mindre 13-chans. Omgången var på förhand 2-3 gånger svårare än normalt.

Förväntad 13-chans 1/16 är för lågt. Vi får spänna bågen mer och plocka bort tecken från ramen, så mycket som behövs för acceptabel x13.

Vi väljer först bort nr 39, den lägsta procenten, sedan 38, 37 . . .  Vi jämför även med folkets procent för att inte offra alltför mycket av spelvärdet. Nr 35 har 24 % och folket bara 17 %. Att riskera 24 % för att slå bort bara 17 % av folkets rader är inte värt risken. Istället väljer vi bort nr 33 och 32 efter bortvalen av 36-39.

Det behövdes 2 säkra och 2 halvgarderingar för att nå acceptabel 13-chans med 8 900 rader. Då var chansen för att alla krav skulle hålla nere på 18 %.

Troligaste resultat i varje match är att favoriten vinner. Raden med störst 13-chans blir raden med 13 favoritvinster. I den här omgången är chansen för den raden bara 1 på 32 000. Alla andra rader har en mindre 13-chans. Det säger något om hur svårt det är få 13 rätt. Ska det också vara 13 med bra utdelning blir det mycket svårt.

13-potten är 40 % av totala vinstpotten och i omgångar med jackpot är det betydligt mer. Att gå plus på tipset i ett längre perspektiv utan trettor är i det närmaste omöjligt.

Vägen till plus i längden är inte att vecka efter vecka missa 13-chansen helt och tycka att man var nära 13. På varje tretta går det 26 tolvor, 312 elvor och 2 288 tior.