Hoppa till innehåll

Om tipset

Att tippa matematiska eller reducerade system med enbart 1X2 är det vanliga. Det kan förbättras avsevärt.
Här är fyra olika sätt att förbättra vinsterna. De kan kombineras som man vill.
1. Gardera med procent.
2. Välj bort kombinationer av tecken som inte är spelvärda.
3. Använd smf (spela mot folket) för att spara in de värst underbetalda raderna och de osannolikt svåra.
4. Använd PP (procentprodukt) för att spara in raderna som är alltför svåra och alltför lätta för att vara spelvärda.

Procentgarderingar

Varje halvgardering i standardsystem (M-system) och R-system har teckenfördelningen 50-50. I till exempel ett 64-raders system är det 32 rader med etta och 32 rader med kryss i varje halvgardering 1X. Det passar bra om man tror lika mycket på ettan som på krysset. Om man tror att ettan har större chans än krysset är det bättre om ettan finns på fler rader än krysset. Det ökar vinstchansen om matchen slutar med hemmaseger.

Med procentuella garderingar kan man välja fördelningen på 1-X-2 som man vill. Jämfört med 50-50 för halvgarderingar och 33-33-33 för helgarderingar kan man vinna eller förlora på enskilda matcher. Hur det blir sammantaget på alla 13 matcher beror på hur duktig man är. Om man låter tärningen göra små ändringar från 50-50 och 33-33-33 bör det bli lika mycket till det bättre som det sämre, varken vinst eller förlust när man ser till alla 13 matcher. Som tippare är man kanske bättre än tärningen och tjänar på att själv bestämma procenten.

Med tipsprogrammet kan man gardera varje match som man vill och reducera till ett valfritt antal rader.

Kombinationer av olika tecken

Hur många rätt får man med en enkelrad? Om man tror att det blir 5-8 kan man spara in raderna som faller utanför intervallet. Om kravet håller blir systemet effektivare och 13-chansen ökar.

Ett annat exempel är att man väljer ut några favoriter och sätter gränser på hur många av dem som vinner. Med tipsprogrammet kan man välja bort de kombinationer man vill. Antalet möjligheter är så många att endast tipparens fantasi sätter gränsen för vad som är möjligt.

En kombination av tecken består alltid av två matcher och behandlar de ingående matcherna lika. Med till exempel kravet att minst en av två favoriter ska vinna kan det vara vilken som helst av de två. En favorit kan vara stor och den andra liten. Skillnaden mellan dem fixas med procenten i garderingarna.

Spela mot folket (smf)

Tipsprogrammet beräknar 13-chansen för varje tipsrad enligt din matchvärdering och enligt folkets procent.
Om radens 13-chans enligt din matchvärdering är lika stor som enligt folkets tips är radens smf 100 %.
Om 13-chansen enligt din matchvärdering är dubbelt så stor som enligt folkets procent är radens smf 200 %.
Hur kommer din matchvärdering att stå sig mot folkets procent för den rätta raden? Sätt gränser på smf och spara in raderna som du inte tror på.

Procentprodukt (PP)

En tipsrads 13-chans är produkten av chanserna för de 13 tecknen i raden. Programmet beräknar chansen för alla tipsrader enligt din matchvärdering. Med gränser på PP kan du spara in rader som är osannolikt svåra och rader som är så lätta att de är klart underbetalda och inte spelvärda.