Tipssystemens utveckling
M-system
Klammersystem, Multiplikationssystem, Matematiska system, M-system, Enkupongsystem och nu även standardsystem. Kärt barn har många namn, heter det. Så även med Stryktipsets äldsta system. Att spela sådana system är mycket enkelt. Allt skrivs på en enda tipsrad och det är bara att multiplicera med 2 för halvgarderingar och 3 för helgarderingar. Produkten av alla multiplikationer blir systemets radantal. Med den enkelheten är det inte konstigt att de är mycket populära hos spelbutikerna och används till deras tusentals andelsbolag.
Tipsraderna i M-system är mycket lika varandra, lyckas man få 13 rätt får man även tolvor, elvor och tior. Problemet blir att det är mycket svårt att få många rätt med få garderingar och fler garderingar blir fort mycket dyrt. Varje halvgardering dubblerar priset och varje helgardering ökar priset 3-falt.
Exempel.
5 helgarderingar blir 243 rader. Då har man 8 matcher ogarderade. Om vi lämnar 8 stora favoriter ogarderade och räknar med 60 % vinstchans för var och en blir det 1,7 % chans till 13. Vad kan utdelningen bli när 8 stora favoriter vinner?
R-system
Ganska snart efter Stryktipsets start för snart 100 år sedan fanns det intresse för att spela mycket olika rader och på så sätt öka chansen till åtminstone någon vinst. Med fiffigt utvalda rader från större M-system kunde man gardera mer för samma peng och vara säker på åtminstone en mindre vinst om säkra och halvgarderade var rätt tippade, R-system var födda.
Tanken med R-system är att man ska köpa en liten vinst så billigt som möjligt och ha hoppet kvar till en stor vinst. R-system fokuserar på lägre vinstgrupper. Systemen betecknas med R följt av tre tal som står för antal helgarderingar, halvgarderingar och rader.
Exempel
Systemet R 10-0-153 har tio helgarderingar, ingen halvgardering och skrivs ut på 153 rader.
10 helgarderingar blir 59 049 rader. Från alla dessa rader väljer man ut 153 efter en mall (systemnyckel) som är gjord så att systemet alltid ger minst 10 rätt om de tre säkra är rätt tippade. Systemet sägs ha minimigarantin 10 rätt. Chansen till 13 rätt blir 153/59 049 = 0,26 % om de tre säkra är rätt tippade. Alla R-system har en minimigaranti och den kan vara 10, 11 eller 12 rätt.
Svenska Spel har datoriserat ett antal R-system så det är mycket enkelt att spela dem. Väljer man systemet R 10-0-153 behöver man bara ange 3 säkra och betala 153 kr. Resten sköter Svenska Spel.
Systemkonstruktören som har tagit fram mallen har haft som mål att få garantin med så få rader som möjligt. Det gäller att få vinsten så billigt som möjligt. Fokus ligger på den mindre vinsten, inte 13-chansen. För att lyckas med det blir teckenfördelningen 50-50 för halvg. och 33-33-33 för helgarderingar. Helgarderingarna i 153-raders systemet har 51 rader med ettor, 51 med kryss och 51 med tvåor.
Alla M- och R-system har teckenfördelningen 33-33-33 för helgarderingar och 50-50 för halvgarderingar.
I en halvgardering 1X tror man vanligen mer på ettan än på krysset, inte 50-50.
Hur garderar man en match där man bedömer chanserna för 1-X-2 till 50-30-20?
Med M- och R-system har man bara valen 1, 1X och 1X2, 100-0-0, 50-50-0 eller 33-33-33. Att tvingas in i någon av dessa fållor blir inte optimalt för 13-chansen.
U-system
En förbättring av R-system är att kunna prioritera vissa tecken, utgångstecken. Vill man ha en match helgarderad kanske man ändå tror mest på hemmaseger och kan då välja U-tipset 1:a.
Exempel
Systemet U 5-5-176 kan spelas hos Svenska Spel. Det är bara att markera 5 helgarderingar, 5 halvgarderingar, ett U-tecken i alla 10 matcher och betala 176 kr. Resten sköter Svenska Spel. Får man in de 3 säkra är man garanterad minst 10 rätt. Om man dessutom får in 4, 5 eller 6 U-tecken har man 3,8 % chans till 13 rätt.
Teckenfördelningen i U 5-5-176 är 38-31-31 för helgarderingarna och 57-43 för halvgarderingarna. Det är en fördel att kunna prioritera vissa tecken, men här får alla helgarderingar samma teckenfördelning och den kan man inte välja själv. Samma med halvgarderingarna, alla får 57-43.
Copémasystem
Procentuella garderingar
Varje match garderas med procent. Bedömer man chanserna för 1X2 till 50-30-20 kan matchen garderas med 50-30-20. Tipparen får själv välja fördelningen till varje match. Exempel. 100-0-0 är en säker 1:a.
Att även små ändringar i teckenfördelningen har stor inverkan visar det här exemplet. Om procenten för alla rätta tecken ökar från 33 till 35 blir 13-chansen dubbelt så stor med samma radantal. Se detta bara som exempel på att små ändringar har stor betydelse. I praktiken är ändringar olika stora och alla är inte till det bättre.
Prickar man rätta raden med höga procent får man stor 13-chans och har man tippat dåligt blir man utan vinst. En större 13-chans ger förstås även bättre chanser till lägre vinster, om än ingen minimigaranti. Förenklat kan vi säga att den garanterade tian ersätts med tre tior varannan gång. Det viktiga är chansen till 13-rätt, inte en stor chans till en liten vinst.
Krav
Att kunna sätta valfria krav på raderna är också viktigt. Kraven spärrar oönskade rader från att komma med till systemet, stärker 13-chansen om kraven håller.
Reducering
Valfria garderingar med valfria krav kan reduceras till ett valfritt antal rader. 13-chansen beror förstås på valen och hur man än väljer har man hela tiden koll på 13-chansen.