Om tipset

Del 4. Vinstchans

Sedan de första reducerade systemen på 1930-talet är det fortfarande mest M-system och system med minimigaranti som används. Med datorernas intåg i hemmen kom det helt nya möjligheter och nu finns det en mängd dataprogram som hjälp för tippare. Copéma Tips har funnits och utvecklats sedan 1980-talet. De första programmen var för ABC-datorer.

Med Copéma Tips kan användaren gardera varje match med valfria procent. Vi har tidigare sett att det är vägen till bättre 13-chans. Systemen är inte heller låsta till ett visst antal rader utan man väljer själv hur många rader programmet ska tillverka med angivna förutsättningar. Chansen till 13 rätt beror på hur många rader man spelar, procenten för rätta raden samt eventuella andra krav på raderna. Vi väntar med de andra kraven och tittar bara på ramen med procent samt antalet rader i systemet. Här är programmets huvudsida. Programmet är för Windows och lämpligt för dataskärmar.

Garderingarna ovan är Svenska Spels odds omräknade till procent. Det görs med ett musklick. I några matcher har vi ändrat procenten. När man skriver in procenten för ett tecken ändrar programmet automatiskt följande ruta så att summan blir 100 i matchen.

Vinstchanserna beror på den rätta raden. Om Chelsea vinner blir 13-chansen 4 gånger större än med oavgjort. Systemets 13-chans kan ses nedan. Med övre Beräkna-knappen visas antalet rader oreducerat. I exemplet har vi inga andra krav på raderna, inga aktiva begränsningar. Vi ser att ramen med 10 helgarderingar och en halvgardering blir 118 098 rader.

Nertill beräknas 13-chansen med det radantal som fylls i. I det här fallet med 200 rader blir chansen i bästa fall 1/14. Det får man med högsta procenten i varje match. I regel blir 13-chansen något sämre än bästa chansen och mycket bättre än lägsta chansen. Hur stor 13-10-chanserna blir för en enskild rad, rätta raden eller en fejkad rad, kan man se i programmet under Vinstchans.